۱۸ آذر ۱۳۸۴، ۱۰:۵۴

نقش پايگاههاي اينترنتي در اطلاع رساني ديني(5)

آقايي: پايگاههاي اينترنتي امكان پرداخت صحيح به محتواي پيام را فراهم مي كنند

آقايي: پايگاههاي اينترنتي امكان پرداخت صحيح به محتواي پيام را فراهم مي كنند

مدير كل همكاريهاي علمي و ارتباطات بين الملل جهاد دانشگاهي با اشاره به اهميت فضاي اينترنتي براي تبليغات مذهبي، امكان پرداخت صحيح و مطلوب به محتواي پيامهاي مختلف را از طريق سايتهاي اينترنتي يادآورشد .

مجتبي آقايي مدير كل همكاريهاي علمي و ارتباطات بين الملل جهاد دانشگاهي در گفتگو با خبرنگار گروه دين و انديشه "مهر" با اشاره به فعاليت مسئولان عرصه تبليغات مذهبي اظهار داشت: كساني كه در حوزه تبليغات مذهبي فعاليتهايي را ارائه مي دهند بايد توجه داشته باشند كه از اينترنت تنها به عنوان يك رسانه استفاده نكنند بلكه از همه امكانات آن بهره بگيرند .

وي با اشاره به اينكه بسياري از خانواده ها ظرفيت هاي اين رسانه را نمي شناسند به اهميت درك قابليتهاي اينترنت از سوي مسئولان تبليغات مذهبي تأكيد كرد و گفت: اينترنت به پايگاههاي مذهبي كه برنامه هاي تبليغاتي را ارائه مي دهند اين امكان را مي دهد كه در فعاليتهاي خود انرژي بيشتري را صرف توليد محتوا كنند .

آقايي بهره گيري از امكانات فضاي اينترنتي را به ميزان توان و آگاهي افراد مرتبط دانست و گفت: سايتهايي كه امكانات و جذابيتهاي بيشتري دارند و با آگاهي از همه فرصتها، از فضاي اينترنتي بهره مي گيرند در جذب مخاطبان موفقتر خواهند بود .

وي ضعف اصلي در عدم جذب مخاطبان در برخي از سايتهاي اينترنتي را مربوط به فعاليت خود سايتها اعلام كرد و گفت: پايگاههاي مذهبي اينترنتي بايد اطلاع رساني هاي لازم به مخاطبان را در برنامه كاري خود قرار دهند . اطلاعات  فني كاربران اينترنتي چندان زياد نيست و فقط در حد الفباي اينترنتي است اما لازم است كه سطح آگاهي مخاطبان بيشتر شود تا اين رسانه جايگاه واقعي خود را در ميان مردم پيدا كند و  قابليتهاي آن درك شود . 

مدير كل همكاريهاي علمي و ارتباطات بين المللي جهاد دانشگاهي تأكيد كرد: فضاي سايبر امكانات و كشش بسياري براي جذب جوانان دارد و از اين رو مي توان از اين رسانه براي اهداف متنوعي استفاده كرد به همين دليل است كه درصد فروش رسانه هاي چند منظوره نسبت بالايي را به خود اختصاص مي دهد.

وي با اشاره به اينكه در دوران انتخابات و به جهت تبليغات استفاده هاي مطلوبي از اينترنت صورت گرفت گفت: پايگاههاي اطلاع رساني مي توانند با ارائه جذاب و به روز مطالب و حفظ تنوع موضوعات، تأثيرات بسياري را در حوزه تبليغات داشته باشند و به اين ترتيب با جذب مخاطبان به اين فضا، اينترنت بيشترين استفاده را در پي خواهد داشت .

آقايي با اشاره به اينكه قابليت استفاده از فضاي سايبر در حوزه علوم انساني و مباحث نظري خيلي بيشتر است گفت: به طور معمول كتابهاي ديني بسيار گران هستند و براي آگاهي از يك موضوع در كتابهاي ديني، بايد منابع زيادي را جست وجو كرده و مورد مطالعه قرار دهيم تا به مطلوب خود دست يابيم اما اينترنت به دليل مجازي بودن فضا قابليتها و امكانات  بيشتري را براي ارائه علوم ديني دارد .

وي بر قابليتهاي فضاي اينترنتي براي ارائه مباحث ديني تأكيد كرد و افزود: براي دستيابي به اطلاعاتي در مورد يك موضوع مشخص، اينترنت اين امكان را دارد كه با سرعت زياد اطلاعات بسياري را به مخاطبان گسترده خود ارائه دهد در اين راستا مشقتهايي كه در جريان سنتي كسب اطلاعات وجود داشت رفع خواهد شد و انرژي مخاطب بيشتر صرف فهم و دريافت محتوا مي شود .

مدير كل همكاريهاي علمي و ارتباطات بين المللي جهاد دانشگاهي به شكل سنتي كسب اطلاعات اشاره كرد و گفت: در مباحث ديني و فرهنگي لازم است زماني را صرف طي كردن مراحل كسب اطلاعات كنيم اما در فضاي اينترنتي جريان كسب اطلاعات سرعت بيشتري خواهد يافت . بايد توجه داشت كه ميزان بهره گيري از امكانات اين رسانه به ميزان طلب و تمايل شخص كاربر هم  بستگي دارد . 

آقايي در ادامه افزود: هدف وسيله را توجيه نمي كند بلكه وسيله همواره در راستاي هدف قرار دارد به همين دليل مي توان ضرورت بررسي قابليتهاي موجود در هر رسانه را به اثبات رساند. به اين معنا كه در استفاده از پايگاههاي اينترنتي و به جهت ارائه مفاهيم ديني بايد ميزان قابليتهاي اينترنت را به خوبي بشناسيم .

وي در ادامه با تأكيد بر ضرورت شناخت امكانات هر رسانه گفت: رسانه هاي چد منظوره ا امكانات بيشتري را در اختيار طراحان سايتهاي اينترنتي قرار مي دهند اما شناسايي تمامي اين امكانات براي استفاده ازهمه ظرفيتهاي موجود در يك رسانه و به جهت  ورود به عرصه رقابتهاي رسانه اي الزامي است، چرا كه به واسطه بهره گيري از همه فرصتهايي كه يك رسانه در اختيار برنامه ريزان قرار مي دهد مي توانيم در جذب مخاطبان موفق تر باشيم و علاوه بر اين در رقابت با پايگاههاي ديگر توان بيشتري را از خود نشان دهيم .  

کد خبر 262895

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha